Začněme přátelským upozorněním: U většiny výrobců platí, že jakýkoliv neautorizovaný zásah uvnitř vidlice v záruční době znamená ztrátu garance. Proto, pokud nechcete o záruku přijít, svěřte raději svou vidlici do péče našeho autorizovaného FOX a RockShox servisního centra.
Náš tip: Tento servis můžete provádět s vidlicí namontovanou na kole, ale doporučujeme vidlici sundat a při zpětné montáži si můžete vyčistit a namazat hlavové složení. Dvě mouchy jednou ranou!
Je nutné otypovat vidlici - zjistěte, jaký serisní kit a olej budete potřebovat. U vidlice RockShox budete potřebovat sériové číslo, které najdete zezadu na korunce vidlice. Kód zadejte sem a zjistíte vše, co potřebujete. U vidlice Fox vám bude stačit čtyřmístný ID kód, který najdete na levé noze vidlice a zadáte zde.
Vidlici očistěte, především kolem těsnění, aby se dovnitř při rozebírání nedostaly nečistoty.
Doporučujeme začít změřením (a zapsáním) tlaku ve vidlici, abyste věděli, jak ji po vašem servisu zase nafoukat. Potom vzduch z vidlice vypusťte - nejlépe přes hadřík.
Teď se přesuňte ke spodní části nohou vidlice - k "točítku" nastavení odskoku tlumení. Doporučujeme si spočítat kliknutí vašeho nastavení do krajní polohy. Pomocí imbusu odšroubujte a vyjměte nastavení odskoku.
Odšroubujte matky (u vidlic Fox pomocí 10mm nebo 15mm oříšku) nebo šrouby (u RockShox vidlic pomocí 5mm imbusu) držící spodní nohy.
V dalším kroku je potřeba odrazit vnitřní nohy vidlice. Doporučujeme pod vidlici připravit nádobu na olej, který po odklepnutí může začít vytékat. Vnitřní nohy odklepneme pomocí speciálního přípravku (viz foto) a úderu gumové paličky. Speciální přípravek můžete u vidlic Fox nahradit oříškem, kterým jste matku povolovali, u RockShox vidlic můžete paličkou udeřit přímo na hlavy šroubů. Poté vytáhněte vnitřní nohy vidlice a nechte vykapat do připravené nádoby.
Když máte vidlici na dvě části, přichází na řadu čištění. My v dílně používáme isopropylalkohol nebo RockShox Suspension Cleaner a papírové utěrky. Můžete začít vnějšími nohami. Vyndejte pěnový kroužek, který se nachází pod stíracím těsněním (gufery). Očistěte prostor okolo gufer a ty pak opatrně vypačte ven z vidlice. Ideálně použijte tupý plastový nástroj, aby nedošlo k poškození (např. montpáku).
Teď svým odborným okem posuďte, jak jsou na tom pěnové kroužky a zvažte, zda je vyměnit nebo vyčistit a vrátit zpět. My doporučujeme pěnové koužky vždy vyměnit, protože během čištěni obvykle nabudou a obtížně se vrací zpět. Navíc pěnové kroužky do vidlic RockShox u nás na webu najdete v prodeji po kuse.
Nové pěnové kroužky namočte do výrobcem určeného oleje a nechcte nasáknout.
Vnější nohy vystříkejte čistícím prostředkem a vyčistěte. Tady buďte kreativní - udělejte si např. vlastní "uchošťour". Ostříkejte a otřete i vnitřní nohy.
Pokud jste splnili všechny body, tak teď máte krásně vyčištěnou a vyvoněnou vidlici. Bohužel je pořád na dvě půlky. Teď je čas na komplementaci. Nasáklé pěnové kroužky vložte do vidlice. Olejem potřete i vrchní část, kam umístíte gufera, a futra vidlice.
Gufera natlučte do vnějších nohou pomocí naražeče gufer a namažte vazelínou. Pro vidlice RockShox doporučujeme Sram Butter a pro vidlice Fox vazelínu RSP SLICK kick Grease, která neobsahuje lithium.
Teď sesaďte vidlici zpět dohromady, ale nezasouvejte vnitřní nohy úplně na doraz, protože potřebujete prostor na vstříknutí oleje. Chce to trochu trpělivosti a opatrnosti, ať nepoškodíte nové těsnění a pěnové kroužky.
Výrobcem udané množství a typ oleje (viz bod 1.) vstříkněte stříkačkou do vidlice.
Zasuňte vidlici, namontujte matky či šrouby s novým těsněním a dotáhněte na předepsaný moment. Poté přišroubujte zpět nastavení odskoku.
Nafoukejte a nastavte vidlici podle zapsaných hodnot.
Jestli se vám do servisu vidlice nechce nebo vaše vidlice potřebuje důkladnou prohlídku včetně rozebrání, vyčištění, namazání, přetěsnění a výměny oleje v tlumící části, tak ji přineste nebo pošlete k nám a my se o to rádi postaráme.